Toegankelijkheid als Service
De juiste informatie voor iedereen beschikbaar, begrijpelijk en toegankelijk.

Digitale toegankelijkheid is niet meer weg te denken
- Hoe staat het met digitale toegankelijkheid bij jouw organisatie?
- Benut je organisatie alle kansen voor toegankelijke online dienstverlening?
- Is het een structureel onderdeel van alle werkprocessen en hele organisatie?
- Zijn er nog verbeteringen mogelijk?

.png)
Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
De huidige maatschappij is er een van inclusiviteit. Iedereen doet mee, ongeacht diversiteitsfactoren. Zo staat het ook in het VN-verdrag voor de rechten van de mens met een beperking. Iedereen moet volwaardig mee kunnen doen, ook digitaal. En niet tijdens een bepaalt moment, maar altijd.
Overheden spelen een belangrijke rol in het faciliteren van een inclusieve samenleving. We zijn steeds vaker afhankelijk van bijvoorbeeld gemeentes voor zorg, welzijn, werk, burgerzaken en politiek. En we handelen steeds meer zaken met de overheid digitaal af in plaats van fysiek aan een loket. Daarmee groeit de verantwoordelijkheid van organisaties voor digitale toegankelijkheid.
Een grote groep mensen wordt uitgesloten als websites en apps niet voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Wil jij iedereen mee laten doen aan digitale toegankelijkheid? Bekijk dan snel welk pakket het beste bij jou past!
Hulp nodig bij je keuze? Neem dan contact met ons op. Wij helpen jou graag verder op weg.
Brons
- Continue monitoring
- Contentonderzoek
- Periodieke audit met rapportage (minimaal 2 keer per jaar)
- Basis toegankelijkheid op orde
Zilver
- Alles van pakket Brons
- Doorlopend advies, training en een plan van aanpak van de toegankelijkheidsexpert (ook voor andere websites dan SIM-sites)
- Ondersteuning bij issues, inclusief pdf en video
- Voortgangsrapportages
- Toegankelijkheids-verklaringen
- Extra website
Goud
- Alles van de pakketten Brons en Zilver +
- Webredactie door toegankelijkheidsexpert (teksten op B1-niveau)
- Gebruikerstesten
Zij zetten Toegankelijkheid als Service al in



Dit levert Toegankelijkheid als Service jou op
Vergroot je kennis
Een betere digitale dienstverlening aan álle inwoners.
Zo’n 88% van de ambtenaren denkt dat de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen, terwijl dit niet het geval is. Ze hebben een verkeerd beeld van webtoegankelijkheid. Hoe kan dat? Digitale toegankelijkheid lijkt complex. De invulling van de wetgeving is op meerdere manieren te interpreteren.
Daarnaast zijn er veel initiatieven en informatie. Waar begin je? De eerste stap: inventariseren. Wat moet er nog gebeuren en hoe kun je dit aanpakken en borgen in de organisatie? We hebben jarenlange ervaring en zitten dichtbij bronnen als Cardan, VNG en GebruikersCentraal. Daardoor hebben we de meest recente kennis in huis en kunnen we informatie vereenvoudigen.
Samen zorgen voor inclusiviteit
Toegankelijkheid is niet vrijblijvend.
Toegankelijkheid, inclusiviteit krijgt een steeds groter podium. Het is niet vrijblijvend. Overheden zijn verplicht in een toegankelijkheidsverklaring aan te geven hoe ze voor digitale toegankelijkheid gaan zorgen. Denk daarbij aan de stand van zaken op het terrein van:
- techniek
- audits
- rapportages
- content
Wij kunnen ondersteunen met training en advies, zodat toegankelijkheid een logisch onderdeel wordt van de organisatieprocessen.
Bespaar tijd
Tijdsbesparing door agile aanpak vooraf.
Met een plan van aanpak passend bij de situatie van je organisatie werken we stap voor stap naar het einddoel toe. Via agile werken bepalen we elke maand de volgende stap. Dit zorgt op de middellange termijn voor tijdwinst.
Achteraf repareren, incidentele oplossingen en inefficiënte werkwijzen kosten uiteindelijk meer tijd. Onze insteek: ‘We doen het eerst samen, totdat je het alleen kan.’
Iedereen betrokken
Toegankelijkheid is een onderdeel van dienstverlening, niet iets extra’s voor de website.
Nog te vaak denken collega’s dat toegankelijkheid alleen iets is voor de afdeling communicatie of de webmaster. Niets is minder waar! Toegankelijkheid moet onderdeel gaan worden van de bestaande dienstverlening. Bewustzijn is dan ook voor de hele organisatie essentieel; van bestuur tot medewerker. Wij zorgen ervoor dat toegankelijkheid in het DNA van de organisatie komt. Jullie worden zelf expert.
Toegankelijkheid als Service
Hulp nodig bij het toegankelijk maken van de dienstverlening van jouw organisatie? Met Toegankelijkheid als Service van SIM voldoet je digitale dienstverlening doorlopend aan de laatste eisen. Heb je nog aanvullende wensen? Binnen elk pakket is maatwerk mogelijk.
Kennisbank toegankelijkheid
Iedereen, met of zonder beperking, moet simpel met de overheid in contact kunnen komen. Wat is er nu écht nodig, waar begin je en welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar? SIM heeft de informatie over toegankelijkheid voor jou gebundeld.